BELEID EN VERANTWOORDING

Op deze pagina vindt u informatie over de entiteit Stichting Dorpsraad Oostvoorne,
haar beleid en de wijze waarop zij verantwoording aflegt.
De Dorpsraad Oostvoorne heeft een ANBI-status.

Naam:
Stichting Dorpsraad Oostvoorne

Opgericht:
December 2022, In functie per januari 2023.

Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (KvK):
88860116.

RSIN nummer van de Stichting Dorpsraad Oostvoorne:

Contactgegevens:
Secretariaat Dorpsraad Oostvoorne: Buitenhof 48,3233 Oostvoorne

Mailadres:
info@dorpsraadoostvoorne.nl

Doelstelling
De Stichting heeft ten doel de algemene belangen van de bewoners van de kern Oostvoorne en de daarbij behorende buitengebieden in een voortdurende wisselwerking met die bewoners te behartigen. Het geven van advies, na raadpleging van de bewoners van de kern Oostvoorne en de daarbij behorende buitengebieden, aan de overheid en haar bestuursorganen, andersoortige instanties, bedrijven en anderen alsmede het bevorderen van de leefbaarheid in de kern Oostvoorne en de daarbij behorende buitengebieden in de gemeente Voorne aan Zee en voorts al hetgeen in de ruimste zin met een en ander verband houdt, daartoe behoort en of daartoe bevorderlijk kan zijn.

Punten waarmee de Dorpsraad Oostvoorne zich onder andere mee bezig houdt:

• Inventarisatie knel- en verbeterpunten (enquete medio 2023)
  • Beleidsplan 2023-2028
  • Jaarplan 2023-2024
  • Ontwikkeling Nieuwsbrief
  • Behandelen verkeervraagstukken
  • Ontwikkelingen in het buitengebied/ gevolgen op leefomgeving van de energie transitie
  • Vragen van inwoners over toekomst gerichte onderwerpen

ANBI-status
De Dorpsraad Oostvoorne heeft een ANBI-status. De ANBI-status maakt het mogelijk voor eventuele schenkers om gebruik te maken van de belastingvoordelen van de Geefwet 2011. De ANBI-status geeft de Dorpsraad ook verplichtingen op het gebied van transparantie.

Algemene verantwoording
De Dorpsraad is voornemens om minimaal 1x per jaar een informatiebijeenkomst te organiseren, waar we de bewoners op de hoogte houden van o.a. de enquêteresultaten en de overige lopende zaken.

Financiële verantwoording
De gelden worden beheerd door de penningmeester van de Dorpsraad. Jaarlijks vindt een kascontrole plaats van het gevoerde financiële beleid. Hiervan wordt een verslag gemaakt wat gepubliceerd wordt op de website. Omdat de Dorpsraad subsidie ontvangt van de gemeente is zij verplicht om verantwoording af te leggen over het financiële beleid.

Beloningsbeleid
Alle werkzaamheden uitgevoerd door de leden van de Dorpsraad en de vrijwilligers in de werkgroepen (die zich inspannen ten behoeve van de activiteiten van de Dorpsraad) zijn op vrijwillige basis. Hiervoor wordt geen vergoeding uitgekeerd. De leden van het bestuur genieten derhalve geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen – in de uitoefening van hun functie – gemaakte kosten.

Beleid donaties, schenkingen of giften
De Dorpsraad heeft criteria beschreven die van toepassing zijn voordat de Dorpsraad Oostvoorne donaties, schenkingen of giften, materieel of immaterieel, zal accepteren en storting op de bankrekening of levering toestaat

.